Rövid ismertető

Ebben a bejegyzésben egy elektromos és izommeghajtású jármű elkészítésének első lépéseiről olvashatsz. 

Előzmények

2012 novemberében Pécsett a Janus Pannonius Gimnáziumban megrendezésre került a Magyar Tudomány Napja. Az egyik látványosság az a hidrogéncellával működő autó volt, amelyet Háber István és csapata fejlesztett ki a Pécsi Egyetem Informatika karán. Nagyon tetszett a jármű, ha jól emlékszem egy liter hidrogénnel képes lett volna Münchenig elmenni. Ezt követően gondoltam arra, hogy milyen jó lenne egy olyan járművet készíteni, amely a címben szerepel. Nem sokkal később, november végén jelent meg az Út a tudományhoz pályázat felhívása. Sikerült megírnom a pályázatot, a Pécsi Egyetem és azon belül Háber István vállalta, hogy segít a jármű tervezésésben,  elkészítésében.

A pályázat

Jóllehet a beadási határidő december 12-e volt, elvileg októberben indult a "kutatási program". 

"A kutatási program megvalósítási időszaka: 2012. október 1-től – 2013. június 30-ig."

A 10. A osztályban kérdeztem meg a diákjaimat, hogy kinek lenne kedve ehhez a projekthez, az alábbiak jelentkeztek:

Ádám Róbert Cristian, Berta Ádám, Kertvéllesy András, Maric Dávid, Marics Márk

A költségvetés elkészítésében Háber István segített.

A költségvetés főbb számai:

motor és generátor (32 V-os, 250 W-os): 60 000 Ft

akku (32V 5Ah): 80 000 Ft

akku töltő: 13 000 Ft

elektronika: 50 000 Ft

karoszszéria (váz, kerekek, lámpák, sebességmérő, fékek, lánc, huzalok, borítás, szélvédő,
kormánymű): 308 000 Ft

videó kamera: 70 000 Ft

ösztöndíjak: 154 000 Ft

Az volt a terv, hogy egy kétszemélyes, fekvő kerékpárt készítünk, az egyik kerekébe elektromotort, ami fékezésre és energia visszatáplálásra (kers funkció) is alkalmas. A járműnek karosszériát is álmodtunk, hogy majdan esőben se ázzunk. Az elektronikát (a motor vezérlése, az akkumulátor védelme) arduino felhasználásával terveztük megoldani.

Február 26-án született meg a döntés, nyert a pályázat! Nagyon örültünk, ekkor még nem sejtettük, hogy a szerződés megkötése (EMET-KIK) mennyi ideig fog tartani.

Időközben elkezdődött a tervezés, amelybe bekapcsolódott Gergász Attila végzős informatikus hallgató, aki diploma munkának választotta a tervezést és hozzájárult, hogy közkinccsé tegyük a végeredményt:

A vázat széncsövekből terveztük elkészíteni, azért, hogy minél könnyebb legyen a jármű.

Alább a részletes tervek láthatóak:

Az alábbi képeken a beszerzéseket tervezzük:

Folytatás következik a beszerzésekről.